02.05.2022

Tirsdag 26.04.22 Igår hadde vi eventyrstund inne på Pluto. Hvordan gjennomfører vi en slik eventyrstund? Må alle barna sitte i ro helt stille og lytte? Nei. Må en ansatt 'rigge' opp utstyret god tid i forveien? Absolutt ikke. Selv om tanken er å gjennomføre eventyrstund betyr ikke at alt er planlagt til punkt og prikke. Det er det som gjør pedagogikken i barnehagen så herlig - det finnes så uttallige mange måter å gjøre slike aktiviteter på. Vi vet at selv om barna ikke sitter helt musestille, så betyr det likevel ikke at de ikke følger med. Vi prøver alltid etter beste evne å ha eventyrstunder som er gøy og hvor barna opplever mestring og deltakelse. Det står i rammeplanen vår at alle barn skal oppleve å være betydningsfulle for fellesskapet og være i positivt samspill mellom med barn og voksne. (KD 2017: 22-23).

..men, forstår de yngste barna hva som blir sagt? Eventyr skal og bør være en del av barnets hverdag uavhengig om barnet ikke er vant til å lytte i lengre perioder om gangen eller forstår alt som blir fortalt. For det er nettopp det det handler om - å bli vant til det. Vi på Pluto jobber med å gi barna erfaring med eventyr og hvordan vi kan gjøre det ekstra spennende - det er DA barna blir mottagelige.

Vi har også fokus på hvordan vi formidler eventyr og fortellinger til barna. Vi vet at eventyr som sjanger ikke krever mye. Det vi trenger et noen få eventyr i repertoaret, oss selv og ikke minst stemmen vår. Bare stemmen vår alene er et viktig verktøy når det kommer til formidling. Alle eventyr har en tydelig spenningsoppbygging som lett kan vises med toneleiet - høy stemme vs lav & mørk stemme vs lys. I tillegg bruker vi konkreter for å kunne gi de minste barna et visuelt hjelpemiddel - lek og læring går alltid hånd i hånd hos oss. Ikke minst får barna lov til å ta del i eventyrstunden, noe som alltid er ekstra stas.

Har dere eventyrstunder eller leser bøker med barnet ditt hjemme? Ingen barn er hverken for små eller for store for eventyr. Det fine med eventyr er at vi lever oss inn i en annen verden hvor barnet får utvikle sin egen fantasi. Det gjør ingenting om barnet ikke følger med i begynnelsen - det kommer seg etterhvert.

Les sammen. Le sammen. Vær sammen.