Om Oss

Velkommen til Urtehagen barnehager

Urtehagen barnehager er en del av Urtehagen - en ideell stiftelse som driver tiltak for barn og unge. Du kan lese mer om Urtehagen stiftelse her.

Barnehagene skal bygge på grunnleggende verdier "slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene" (Barnehageloven).

Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet. Det pedagogiske innholdet sikres blant annet ved at det stilles utdanningskrav til daglig ledere og pedagogiske ledere i barnehagene. Assistenter oppmuntres til kurs og videreutdanning.

"Vi tar ditt barn på alvor!" Dette er barnehagenes visjon.

Våre barnehager

Urtehagen barnehager består av 4 barnehager, alle i Bydel Gamle Oslo. Flere enn 250 barn kommer daglig til barnehagene i gode og spennende miljøer.

Barnehagenes satsningsområder for 2020 er "Inkludering og forebygging mot mobbing' og "Den magiske leken".

Gamlebyen barnehage

Gamlebyen barnehage tilbyr barnehageplass til barn mellom 0 til 6 år. Vi har 5 avdelinger med plass til 72 barn. Vi har to småbarnsavdelinger, og tre storebarns avdelinger. Barnehagen er en krysskulturell barnehage, det vi si at vi har et språklig og kulturelt mangfold i barnehagen. Barnehagen har islamsk formålsparagraf. Her er vi åpne for alle, uavhengig av religiøs, kulturell og etnisk bakgrunn. Vi ligger midt i det historiske området ved Middelalderparken og Ruinparken. Vi har både sjøen og skogen i umiddelbar nærhet, trappene opp til Ekebergskogen er like ved. Barnehagen ligger nær offentlig kommunikasjon. Barnehagen deltar i et språk-prosjekt; «Språkskogen» for barn fra 3 år og oppover. Våre åpningstider: 07.30 til 17.00.

Mosaikk barnehage

Barnehagen har 62 barn mellom 3 og 6 år, fordelt på tre avdelinger. Barnehagen vår er flerkulturell barnehage med islamsk formålsparagraf. Men det betyr ikke at vi er stengt for noen. Tvert om, vi ønsker alle velkommen! Vi respekterer foreldrenes ønsker og verdier. Barnehagen skal bygge på «grunnleggende verdier», slik som «respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet … forankret i menneskerettighetene» Disse verdiene legges til grunn for barnehagenes drift. Slike verdier kan uttrykkes og begrunnes forskjellig i ulike religioner og livssyn. For Mosaikk barnehage blir de ovennevnte felles verdiene uttrykt og begrunnet ut fra den allmenne erkjennelse i det norske samfunnet samt også med utgangspunkt i islam som referanse. Våre Åpningstider: 07.30-17.00.

Lille Grønland barnehage

Lille Grønland barnehage har to avdelinger, Pluto og Venus, med plass til 25 barn tilsammen, i alderen 0-3 år. Barnehagen er en flerkulturell barnehage. Vi er åpne for alle, uavhenig av relgiøs, kulturell eller etnisk bakgrunn. Vi har nøytral formålsparagraf. I Lille Grønland jobber vi med grunnleggende etiske verdier, der rettferdighet, respekt, raushet, toleranse, likestilling, omsorg og omtanke for medmennesket står sentralt. Våre Åpningstider: 07.30-17.00. Besøk hjemmesiden

Grønland barnehage

Grønland barnehage har 6 grupper med plass til 87 barn i alderen 0-6 år. Vi er 20 ansatte. Vi har nøytral formålsparagraf, og grunnleggende etiske verdier der rettferdighet, respekt, raushet, toleranse, oppriktighet, likestilling, omsorg og omtanke for medmennesker står sentralt. I Grønland barnehage bygger grunnsynet på humanistiske tradisjoner der menneskeverdet står i sentrum. Våre åpningstider: 07:30-17:00.

20 År med Erfaring

I mer enn 20 år har Urtehagen drevet barnehager i bydel Gamle Oslo. Siden oppstarten har vi ønsket å skape barnehager som gjenspeiler vårt mangfoldige samfunn, med flere språk, kulturer og religioner. Vi er opptatt av at barnehager skal respektere de ulike barnas bakgrunn og identitet. Barn i våre barnehager skal være trygge, stolte og glade barn. Urtehagen Barnehager drifter i dag fire barnehager på Grønland i Oslo med ca 65 ansatte og ca 250 barn.

0 Antall ansatte
0 Antall barn
0 Fornøyde foreldre

Kvalifisert personell

Urtehagen barnehager skal legge et godt grunnlag for videre utvikling og læring. Vårt personell er kvalifiserte og omsorgsfulle voksne. Vi tilrettelegger for et trygt miljø hvor lek, omsorg og læring lar barna få utvikle seg og oppleve mestring. Vi har en genuin interesse for våre fagområder, og Kontinuerlig faglig utvikling er viktig for oss.

Karin Linstad

Leder Urtehagen Barnehager

Christina Nordmo

Daglig leder Lille Grønland barnehage

Sayeh Qazi

Assisterende daglig leder Grønland Barnehage

Mona Rogne

Daglig Leder Grønland Barnehage

Sevim Beyaz

Daglig Leder Gamlebyen Barnehage

Javaria Tanveer

Daglig Leder Mosaikk Barnehage

Hva Foreldre sier om oss

Fornøyde og glade barn, gir fornøyde og glade foreldre. Her er noen uttalelser.