21.10.2020 Gamlebyen barnehage

På tirsdag hadde vi formingsaktivitet og lagde forskjellige dyr av løvblader. Tidlig på tirsdag morgen inkluderte vi barna og spurte om hjelp for å plukke opp løvblader fra lekeplassen. Barna ble nysgjerrige og vi snakket om løvbladene, hvilke form, størrelser og farger de har.

Kreative dyrebilder av løvblader

Barna laget ulver av løvbladene

Ved å ha naturens blader som utgangspunkt, gir dette en mulighet til å lære om årstider, farger og navn på trær og busker. Så snakket vi om eventyret «Rødhette og ulven», og hva vi skal bruke de løvbladene til. Før aktiviteten skrev vi ut noen bilder av dyr som er laget av løvblader. Så delte vi barna inn i tre grupper og det satt en voksen i hver gruppe. Deretter forklarte barna hvordan vi skulle lage dyrene, og hvilke utstyr vi skulle bruke. Vi brukte hvitt ark, lim, løvblader, saks og svart ark og små øyner.

Først limte vi store løvblad som ble til hodet, deretter limte vi to små løvblader som ble til ører. Etter på tegnet barna sirkler, klippet ut og limte den som nese på dyret. Til slutt limte de på øynene. Gjennom aktiviteten øvde vi på finmotorikken og lærte å feste og plassere ting.  Igjennom hele aktiviteten oppmuntret vi barna og hjalp dem, og barna fått inspirasjon av hverandre.