19.09.2023 urtehagen barnehager Urtehagen Stiftelse

Stjerne og Komet har startet et nytt prosjekt som heter "frukt og grønt". Gjennom arbeidet med dette temaet skal vi lære barna om betydningen av å inkludere grønnsaker i kostholdet sitt, samt hva som er sunne og usunne matvarer. Barna skal lære hvorfor det er viktig å spise frukt og grønnsaker, hva de heter, hvor de vokser, hvilke farger og former de har, gjennom ulike formelle og uformelle aktiviteter. Vi introduserte temaet på en morsom måte ved å kombinere høytlesing og formingsaktiviteter.

Først leste vi boken "Den lille larven Aldrimett", og underveis diskuterte vi bildene, ukedagene og matematiske begreper som antall og former, farger og preposisjoner. Vi snakket også om sunn og usunn mat ut ifra hva larven i boken hadde spist, blitt stor og mett av.

Videre hadde vi en formingsaktivitet der vi lagde larver ved å bruke røde og grønne ark. Barna engasjerte seg mye i aktiviteten, og lærte seg å bruke ulike teknikker og materialer for å tegne kroppsdelene til larven. Vi brukte en stor skål for å tegne en sirkel som hodet til larven, og tegnet flere sirkler for kroppen ved hjelp av en mindre kopp. Deretter klippet barna ut sirkelformene og limte dem sammen for å lage larvens kropp. Vi limte på øyne og tegnet smilende ansikt på dem.

De ble veldig fine!

Vu har også hatt tema-samling der vi leste boken "Den lille larven Aldrimett" igjen, og deretter diskuterte vi hva som er sunn og usunn mat, som larven spiste gjennom ukedagene. Vi spurte barna om maten var sunn/usunn, og hva som skjer hvis vi spiser godteri, sjokolade, kake og is hver dag? Barna kom med forslag om at vi kan få hull i tennene, bli syke og få vondt i magen. Til slutt ble vi enige om at det er sunt å spise frukt og grønnsaker fordi de gir kroppen mange ulike vitaminer og mineraler som er nødvendige for å vokse, holde seg frisk og bli sterk. Deretter lekte vi sorteringslek, der barna sorterte en frukt eller grønnsak hver. Gjennom leken har barna blitt kjent med over- og underbegreper, slik som at frukt er overbegrep for banan, eple og pære, og potet, blomkål og gulrot er underbegrep for grønnsak.

Sanselek med frukt og grønnsaker.

Før vi begynte leken, snakket vi om de grunnleggende smakene som er søtt, salt, surt, bittert og umami. Vi viste fram poteter, mango,melon, gulrøtter, agurker, epler og løk, og vi ønsket å utforske hva de smaker.

Ettersom vi voksne er rollemodeller for barna, bandt vi først for øynene til Narges for å hjelpe barna med å føle seg tryggere og oppmuntre dem til å prøve nye smaker. Narges kjente, luktet og smakte på de ulike fruktene og grønnsakene og gjettet hva de var og hvilken smak de hadde.

Barna var veldig ivrige etter å smake på de ulike typer frukt og grønnsaker. De prøvde å kjenne, lukte og smake på dem. Selv om noen av dem hadde fordommer og ikke ønsket å smake eller spise løk i begynnelsen, gikk det veldig bra med litt oppmuntring i leken. Alle barna fikk muligheten til å smake på og spise løk til slutt. Noen av barna likte det, mens andre syntes at løken var veldig sterkt. Deretter diskuterte vi sammen hva forskjellige ting smakte. Vi ble enige om at eple, melon og mango smaker søtt, potet og agurk smaker nøytralt og har ingen spesiell smak, gulrot mild søt smak, og løk har en syrlig smak.

Til slutt koste vi oss med resten av fruktene og grønnsakene som var igjen. Mmmm, nam, nam! De smakte veldig godt.

Vi tilbyr barna sunn og variert varmmat med ulike grønnsaker hver dag, og vi stimulerer til barnas smaksutvikling. Under måltidene hjelper vi barna med å utforske og smake på nye smaker, samtidig som vi bidrar til å etablere sunne kostholdsvaner og en positiv opplevelse av mat og måltider.