02.11.2021

Vi tok oss en tur til Marokko for å drikke te. Vi fikk prøve Marokkansk Kaftan og danset til marokkansk musikk. I tillegg var vi heldige som fikk en fremvisning av Regadda (Marokkansk dans). Menyen besto av Couscous og Baghrir. Det var en magisk samling.

Denne uken har vi reist utrolige steder og har blitt kjent med flere kulturer. Vi har blant annet lært at i Chile snakker man spansk, Bariis er en viktig del av somalisk kultur, og flere land i Midtøsten og nord i Afrika snakkes det arabisk. På torsdag besøkte vi flere land, blant annet Palestina, Irak, og Syria.  Vi hadde høytlesing på arabisk, spiste falafel og dadler. For noen unike samlinger vi har hatt!

ALLE BARN ER FØDT FRIE OG ER LIKE MYE VERDT

"Økt mangfold og individualisering gir behov for demokratiforståelse, respekt for forskjellighet og positive holdninger til å leve sammen i fellesskap" (KD,2017,s.8).

Demokrati, Felleskap, Frihet, Respekt, Likestilling, Likeverd og Mangfold.  Dette er noe av det FN står for og er viktig i vår barnehage. Hensikten med denne uken har vært å synliggjøre barnas språk- og kulturbakgrunn. Gjennom denne reisen har vi funnet ut at vi har mange likhetstrekk, og at vi er glade i mat og musikk.  Det er viktig å ha en positiv holdning til hverandres ulikheter.

Tusen takk alle sammen for en lærerik uke.

Falafel

Danser til marokkansk musikk

Te

Flagg respekt og likhet