18.01.2022 urtehagen barnehager Grønland Barnehage urtehagen

“Det ser ut som en edderkopp” “Det ser ut som glass.” Så hva er det som ser ut som edderkopp og hva er det som ser ut som glass?

Vi har nemlig tatt i bruk et mikroskop som kan forstørre alt opptil 43 ganger.

Mikroskopet og datamaskin ble tatt med ut for å studere det vi omgir oss med. Vi startet med å se på hårstrå. Dette var det noen av barna syntes så ut som en edderkopp. Vi studerte luer og votter. Deretter skrubbsår og føflekker barna hadde på hendene før vi gikk videre til ting vi kunne finne ute.

Barna fant frem snø og noen blader. Et barn utbrøt det ser ut som glass, og det gjorde det sannelig også.

Bladene måtte studeres både på under og oversiden og selv om de så tilsynelatende like ut, var det annerledes å se på de med mikroskop.

Både barn og voksene syns dette var veldig spennende, og vi kommer garantert til å fortsette vår jakt på andre ting å studere litt nøyere.

Rammeplanen sier følgende:

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.