20.12.2023

Jul med din glede! Denne fredagen hadde vi Nissefest i barnehagen! Det var en utrolig fin dag.

Vi hadde ansiktsmaling på formiddagen og barna koste seg med frilek mens noen voksne forberedte samlingen på Nordlys. Når klokka ble 10.30 samlet alle avdelingene seg på Nordlys og alle barna satte seg fint, nysgjerrige på hva slags opplegg det skulle bli. Det var jo en liten nisse, en skål, en stor skje og en bru på "scenen"! Snart begynte teaterstykket med tittelen "De tre bukkene Bruse som skulle til Nissefar for å spise julegrøt". For at bukkene kunne dra til Nissefar, så måtte de krysse en bru. Først kom den lille bukken Bruse over brua som ble stoppet av et skummelt troll. "Hvem er det som tramper på min bru?" spurte trollet. "Det er meg, lille bukken Bruse som skal til Nissefar for å spise grøt!" svarte da lille bukken Bruse. "Kan jeg også være med? Jeg er så veldig sulten", sa trollet. "Nei, det går ikke, du er jo ikke invitert", sa lille bukken Bruse og dro av sted. Trollet ble veldig lei seg.... Han ville så gjerne bli med til Nissefar og spise grøt. Det samme skjedde da den mellomste bukken Bruse kom over brua. Men den store bukken Bruse var veldig snill og inviterende mot trollet: "Ja, så klart kan du være med! Jo flere er med på middagen, jo lykkeligere man blir!". Nissefar ble glad da han så store bukken Bruse sammen med trollet. "Habibi beklager, jeg glemte å invitere deg! Bare bli med og spis sammen med oss"! Denne vrien på fortellingen hadde som mening å utfordre barna til å tenke at trollet ikke alltid må være slem og at bukkene Bruse ikke alltid er hyggelige. Noen kunne sagt at det beskriver godt en barnehagehverdag, hvor barna er venner, men kan krangle, kan være lei seg, kan være inviterende eller utestengende uten at de er bevist over det. Det var en koselig samling som ble avsluttet med sang, dans og glede. Etter samlingen dro vi tilbake til basen vår og vi spiste nydelig julegrøt.