14.02.2024

Hvert år markerer vi samenes nasjonaldag som faller på den 6. februar. Hos oss i Lille Grønland barnehage har det blitt en tradisjon å utvide markeringen til en hel uke, i stedet for bare en dag, for å gi barna en rikere og mer omfattende forståelse av samisk kultur.

Utforsking av Samisk Kultur 06.02.24

Lihkku beiviin! (Nordsamisk)

Læhkoeh biejjine! (Sørsamisk)

Vuorbbe biejvijn! (Lulesamisk)

Gratulerer med dagen!

Vi startet uken med en malingsaktivitet hvor barna ble kjent med det samiske flagget og dets farger. Videre, på selve nasjonaldagen, hadde vi en magisk samlingsstund der fellesområdet ble forvandlet til et rom fylt med samisk kultur. Vi inkluderte elementer som bilder, reinskinn og en lavvo, sammen med andre rekvisitter som gjenspeilte den samiske kulturen. På skjermen viste vi bilder av reinsdyr og nordlys, mens joik i bakgrunnen naturlig fylte rommet med en stemningsfull atmosfære. Dette vekket barnas nysgjerrighet og oppmerksomhet gjennom hele stunden. Noen barn var fascinerte av reinsdyrene, andre forsøkte seg med lasso, noen fant roen i lavvoen, mens andre var ivrige etter å "fiske" og brukte fantasien til å forestille seg at de laget fiskesuppe. Vi lyttet også til kjente barnesanger på samisk, noe som beriket opplevelsen ytterligere.

Etter samlingsstunden lot vi rommet være som det var, tilgjengelig for barna til videre utforskning etter eget ønske. Denne friheten til å utforske kulturen på en naturlig og leken måte er viktig for barnas læring og utvikling.