17.02.2021 urtehagen urtehagen barnehager Urtehagen Stiftelse samisk samisk uke same samedagen barnehager

Vi hadde mange forskjellige aktiviteter i uke 5 og vi ble bedre kjent med samisk kultur og levesett. Vi fargela, tegnet og malte det samiske flagget. Før vi fargela flagget snakket vi om den samiske folkedrakten kofte, og om fargene og mønsteret på den. Vi snakket også om hva de bruker reinsdyra til, f.eks. kjøttet, melken, transport osv. Reinskinnet bruker de f.eks. for å lage vinterfottøy, jakker osv.

I formingsaktiviteten analyserte vi det samiske flagget, hvordan det ser ut, formen, og hvilke farger flagget har. Deretter tegnet førskolebarna på Stjerne det samiske flagget selv ved bruk av ark, linjal og blyant. Vi brukte også en skål for å tegne en stor og en liten sirkel i midten av flagget. Da barna ble ferdig med å tegne, malte de flagget med farger. Barna opplevde glede og stolthet, og har fått skaperglede ved å klare å tegne og å male selv uten voksnes hjelp. Noen av barna ble ikke fornøyd med resultatet sitt og ønsket å prøve flere ganger, og de klarte det til slutt.

Måler opp med linjal

Lager en sirkel

Maler det samiske flagget

Komet hadde et formingsprosjekt ute der barna lagde det samiske flagget i snøen.

I samlingsstundene leste vi og dramatiserte det samiske eventyret «Reven og kråka», som handler om en rev som prøver å lure kråkemora for å spise opp eggene. Barna var veldig nysgjerrige og spurte hver gang: «hvor mange egg har kråkemor igjen?», for hver gang reven spiste opp et egg. De likte eventyret veldig godt. Dagen etter på tur til politiparken så vi flere kråker på veien. Vi hadde da muligheten til å snakke om og gjenfortelle eventyret igjen.

På fredag markerte vi samefolkets dag som er 6. februar. Vi hadde en felles samling med Komet. Først så vi en kort film som handler om samisk kultur og levemåte. Så hørte vi på joik og forskjellige barnesanger på det samiske språket. Deretter så vi filmen «Mumenvaggi» (Mummidalen) på NRK Super som er på samisk. Barna syntes det var spennende å se på Mummidalen i et annet språk enn norsk. Vi danset også alle dyrene i sangen «Isogaisa». Barna hadde lyst til å danse mer, så vi danset også blimE dansen som er veldig populært blant barna. Da samlingsstunden ble ferdig koste vi oss med «gahkku», som er samisk tynnbrød, med ovnsstekt crispy laks med salat, rømme og sitron. Lihkku beivviin!!

Kråka og reven

Kråkeegg