17.02.2021 urtehagen barnehager Urtehagen barne barnehagen Barnehager Sri lanka nasjonaldag

Torsdag 4. var det Sri Lanka sin nasjonaldag. I starten på uke 5 begynte vi å forberede oss til Sri Lanka sin nasjonaldag. Barna har lært å si hei på tamilsk som er «vanakkam». Barna lærte også å telle til fem på tamilsk. Vi har blitt kjent med flagget og dets farger, studert kart, hørt på musikk og sett på tamilsk dans på YouTube.

Flagg

Tamilsk dans

Barna ble møtt med tamilsk musikk i garderoben når de kom i barnehagen. Flagg og ordet «Hei» hang også oppe. Vi holdt en samlingsstund der et av barna viste frem en kjole som blir brukt når man skal pynte seg. Vi danset til tamilsk musikk, og vi var også heldig og fikk besøk av en ansatt på Komet som viste frem en Sari. Barna syntes dette var spennende, og det var flere som ønsket å prøve.

Viser frem kjole

Ansatt i Sari

Barna ønsket å lage en Sari selv

Sarien består av et 5-6 meter langt tøystykke som vikles rundt kroppen. Måten en sari bæres på kan variere fra kultur til kultur. Deretter fargela barna flagget til Sri Lanka med fargene rød, oransje, gul og grønn.